korrekt orr

Az online olvasószerkesztő édes keservei, avagy terjed az internet, romlik a nyelv, de ha arra vetemedsz, hogy belepofázz mások szövegipari termelvényeibe, tartsd észben, hogy a tanító néninek nem volt mindig igaza.

Utolsó kommentek

  • Közbiztonság Szilárd: "újságíró, vagyis olyan ember, aki hivatásszerűen foglalkozik szöveggyártással, tehát az átlagos m... (2021.01.19. 21:30) A kongruencia sejtelmes köde
  • Közbiztonság Szilárd: @is: Hát ez sajnos nem igazán állja meg a helyét. @crix: Ez azért elég szomorú. Mármint hogy ne... (2021.01.19. 20:17) A csúnya fiúk szíve
  • Közbiztonság Szilárd: @GG: Igen, mivel nem mindegy, hogy főnév vagy névmás. Pl.: Józsi és Borcsa kutyája (több birtok... (2021.01.19. 20:00) A csúnya fiúk szíve
  • Közbiztonság Szilárd: @GG: Mivel nem mindegy, hogy főnév vagy névmás. Pl.: Józsi és Borcsa kutyája (több birtokos, eg... (2021.01.19. 19:56) A csúnya fiúk szíve
  • Alienita999: Szia! A dátumokra lettem volna kíváncsi... A -tól-ig-ra... Ha számokkal írjuk. Meg a dátumok közö... (2017.03.12. 11:35) Nagykötőjel-kiskötőjel biszbaszok
  • Utolsó 20

Szabad tárgyszavak

adilkno (1) akadémia (1) akadémiai kiadó (1) alexandrin (1) alkotmány (2) árpádsáv (1) avakumica rejtély (2) avakum avakumovics (2) balázs géza (1) ba be ban ben (1) bereményi géza (2) beszéd (1) betegségnevek (1) birtoklásmondat (4) birtokos jelző (4) birtokviszony (4) cím (2) címmondat (2) critical art ensemble (1) cseh tamás (3) datadandy (1) deme lászló (1) dialektikus materializmus (1) diger (1) egybeírás különírás (19) egyetem (1) egyeztetés (5) eheti (5) élet és irodalom (2) emléklemez (1) érettségi (1) ételnevek (1) etimológia (1) e partikula (1) fiala jános (1) fizikális (1) fókusz (2) főnévi igenév (1) gajra megy (1) harmadik mozgószabály (2) határozatlan névelő (1) határozószó (1) helyesírás (37) helyesírási reform (5) helyesírási szabályzat (5) hibát vét (1) hülyepress (2) humor (1) idegen címek (1) idegen összetételi tagok (3) idézőjel (1) igekötő (3) igemódosító (2) igevivő (2) infinitívusz (1) iskola (1) jambus (1) jelzők sorrendje (1) jövevényszavak (1) júzer (1) kálmán lászló (2) kazinczy (2) kémia (1) kémiai nevek (1) kényszerkötőjel (2) kognitívdisszonancia redukció (2) kóka jános (1) komment (2) kommentzombi (1) kontrasztív topik (2) kontra miklós (2) közélet (1) köznevesülés (1) köznyelv (2) központozás (4) kultúrbunkó (5) kultúrház (1) lakoff (1) lanstyák istván (1) látszik lenni (1) lecsó (1) legkevesebb (1) leiterjakab (1) lingvicizmus (1) magánhangzók hosszúsága (1) második mozgószabály (3) mássalhangzók hosszúsága (2) matthew fuller (1) melocco (1) mintegy (1) mondattan (2) mozaikszavak (1) mta (1) mti (1) mutató névmás (3) nádasdy ádám (3) nagykötőjel (2) nefmi (1) nekrológ (1) névelő (1) névelős idegen tulajdonnevek (2) ni alak (1) nyelv (2) nyelvhelyesség (3) nyelvi alapú tahózás (3) nyelvi jogok (1) nyelvi mítoszok (9) nyelvművelés (18) nyelvstratégia (1) nyelvtan (6) nyelvtudomány (2) ökölszabály (2) orosz józsef (1) ortográf cirkusz (12) pagertéty irma (1) pleonazmus (1) politikai (2) politikai nyelv (1) radnóti (1) rájnis józsef (1) reklám (1) rendezvénynevek (1) sajtónyelv (5) sajtónyelvi patronok (4) sándor klára (2) schmitt pál (3) segédige (1) szaknyelv (1) számok helyesírása (1) személyes névmás (3) szintaxis (2) szociolingvisztika (1) szólásmondás (1) szőrszálhasogatás (12) tautológia (1) terpeszkedő kifejezések (1) tgm (1) többszörös összetételek (1) toldalékok kötőjelezése (2) topik (2) tulajdonnevek (1) újságírás (1) uj péter (1) vaskalap (8) Verseghy (1) Versegi (1) vonatkozó névmás (1) Felhő

Bográcsban főtt Fesztivál fesztivál

Mailboxbányaló

2008.06.09. 07:41 don B

Tisztelt Cím!

Segítséget szeretnék kérni az alábbi rendezvény megnevezésének pontos helyesírására. Nekeresd a rendezvény helyszíne, tehát fölrajzi név, egy falu Seholsincs megyében.

nekeresdi Bográcsfesztivál
Nekeresdi Bográcsfesztivál
nekeresdi Bogrács Fesztivál
Nekeresdi Bogrács Fesztivál

Fáradozást előre is köszönöm
XY

Tisztelt XY!

A rendezvények megnevezését alapesetben nem kell tulajdonnévnek tekinteni. Tehát ha Nekeresden rendeznek egy bográcsos főzőbulit, az egész egyszerűen nekeresdi bográcsfesztivál. Ha valamiért ezt az eseményt az intézményesült rendezvény rangjára akarják emelni (hivatalosan vagy csak tiszteletadásként), akkor Nekeresdi Bográcsfesztivál.

Hacsak nem egy Bográcsfesztivál nevű eseménysorozat egyik, történetesen Nekeresden tartott eseményéről van szó, mert akkor nekeresdi Bográcsfesztivál.

Lehetséges azonban egy olyan fesztivál típusú rendezvény is, aminek az a neve, hogy Nekeresdi Bogrács, ekkor két eset lehet: a rendezvény nevének része a rendezvénytípus megnevezése is, akkor Nekeresdi Bogrács Fesztivál, vagy nem része, akkor Nekeresdi Bogrács fesztivál.

De lehet egy Bogrács nevű, fesztivál típusú rendezvénysorozat nekeresdi epizódjáról szó, akkor – megint attól függően, hogy a fesztivál szó része-e a rendezvény nevének, vagy se – nekeresdi Bogrács Fesztivál vagy nekeresdi Bogrács fesztivál.

üdv
ZsB

(Az ilyeneket hívom magamban hegyimentőkutya-kérdésnek, és imádom őket. Kedves érdeklődő, ezt a karaktersort százféleképpen lehet leírni – és mindet meg tudom magyarázni. Abban nem vagyok biztos, hogy a kérdező is imádja-e a választ.)

28 komment

Címkék: helyesírás rendezvénynevek

A bejegyzés trackback címe:

https://korrektor.blog.hu/api/trackback/id/tr54509454

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kardinálispinty 2008.06.09. 07:58:44

A kérdező szavaiból azt veszem ki, ez itten most a nekeresdi bográcsfesztivál esete lesz
Nekeresd létező hely:Zalaegerszeg városrésze, külön helységnévtáblával; a helyi kisebbség által lakott falu.

kardinálispinty 2008.06.09. 08:27:57

most akkor falu vagy városrész?
tilinkó, ezt a kommentet borítékoltam (majdnem be is írtam a posztba, hogy egerszegiek kíméljenek). De ez a Nekeresd nem létező hely, hacsak nincs valamelyik külvárosban egy Seholsincs megye.

kardinálispinty 2008.06.09. 11:14:02

OFF.

don B! Láttam az "A kis hableány" c. filmet. Ez a mondat helyes, bár hülyén hangzik a két névelővel, vagy eleve tévúton járok?
ű
Köszönettel: András
"Láttam az "A kis hableány" c. filmet. Ez a mondat helyes, bár hülyén hangzik a két névelővel, vagy eleve tévúton járok?"

Tudtommal helyes, de én hülyeségnek tartom, és sose írok ilyet :)
Mi az, hogy helyes?

Annyi biztos, hogy hülyeség. Szerintem.

És aki esetleg kételkedett volna benne, Nádasdy erről is írt:
seas3.elte.hu/delg/publications/modern_talking/77.html
"Láttam az "A kis hableány" c. filmet. Ez a mondat helyes, bár hülyén hangzik a két névelővel, vagy eleve tévúton járok?"

Én is úgy tudom, hogy mindkettő helyes, bár a két névelőből az egyiket nem árt elhagyni, hogy ne legyen a mondat ilyen körülményes. Ez kicsit a Beatles esetére hasonlít. Az együttes neve eredetileg The Beatles, de kicsit furcsán hangzik úgy, hogy "30 évvel ezelőtt voltam egy The Beatles-koncerten", egyszerűbb úgy, hogy "voltam egy Beatles-koncerten."
Szerintem is körülményes az „az A” kezdetű válasz (már három névelő van egymás után!), ezért javaslom a „láttam A kis hableány című filmet” változatot. Itt egyszerűsítettünk, elvettünk egy névelőt. „Láttam Vészhelyzet című filmet” persze nem működik, ott mindenképpen kell a névelő, de ha a cím már azzal kezdődik, akkor el lehet hagyni a másodikat.
Ami a Beatlest illeti, ők gyakorlatilag elvesztették a névelőjüket, már senki sem emlékszik rá, hogy eredetileg volt nekik.
A nyelvápoldai szagirodalom szerint a névelővel kezdődő címek elé nem kell névelő.
Akkor én olvastam Egy magyar nábobot?! :)
"És aki esetleg kételkedett volna benne, Nádasdy erről is írt:"

Nem kételkedtünk, úgy látszik Nádasdy manapság az atyaúristen a helyesírásban...

(Egyébként elolvastam ezt a cikkét /is/ és alapvetően igaza van.)
Elolvastam a Nádasdy-cikket. Érdekes ez az okfejtés a nyelvtanról, ami belelát vagy nem lát bele a szóba. Sok esetben előfordul ilyesmi. Nálam pl. ingadozik, hogy az orrszarvúba belelát-e a nyelvtan, mert ha nem, akkor orrszarvúk a többes, de ha igen, akkor orrszarvúak. Ez utóbbit alá is húzta a rendszer:)
ON.
A hegyimentőkutyát annak idején be is hoztam a kollégáknak megtekintésre. A magyarosok kicsit megfeküdtek.
Gondolom, a beküldő most aztán teljesen megnyugodott, hiszen egyértelmű választ kapott. Kellett neki kérdezni...! :-)

kardinálispinty 2008.06.12. 15:14:52

Srác!

Szerintem egyértelmű választ kapott, csak el kell döntenie, az említett rendezvény melyik csoportba tartozik. Gondolom, ha részletesebb alapinfókat ad meg, konkrétabb a válasz!
Kedves ZsB!

Miért nem nekeresdibogrács-fesztivál (Nekeresdibogrács-fesztivál)?

kardinálispinty 2008.06.19. 08:31:40

marmelad! (mondjuk szerintem a nevednek sem ez a helyes írásmódja, de mindegy). nekeresdibogrács-fesztivál akkor lenne, ha egy fesztiválról lenne szó, ahol a nekeresdi bográcsokat ünnepeljük, mutatjuk be. már feltéve, hogy a nekeresdi bogrács valamiféle önálló népművészeti jelenség (mint pl. a bajai halászlé). ld. ugyanezt veszélyes hulladék, de veszélyeshulladék-tározó
kardinálispinty! Köszönöm, valahogyan tehát ennek a változatnak is van (lenne) létjogosultsága, ha jól értelek, még ha ebben az esetben nyilván nem ilyen fesztiválról van is szó. A marmelad meg télleg csak egy név, ugyanannyira helyes avagy helytelen mint pl. Uj Péter neve.

Lenne egy kérdésem, de nem találtam itt emilcímet ahova írni lehet (csak én vagyok vak?)

Naszóval, van egy hír, benne egy mondat:

"A folyamatban lévő tesztelést követően kiterjesztett termelési tesztet végeznek a készlet lehetséges nagysága és gazdasági kitermelhetőségének megállapítása érdekében."

Ez a "gazdasági kitermelhetőség" elég magyartalanul/értelmetlenül hangzik.

Feltételezem a kitermelhetőség gazdaságosságáról van szó. Helyesebbnek gondolnám így:

"A folyamatban lévő tesztelést követően kiterjesztett termelési tesztet végeznek a készlet lehetséges nagysága és

a kitermelés gazdaságosságának

megállapítása érdekében."

Egy szagértői véleményre kiváncsi lennék.

kardinálispinty 2008.06.20. 17:58:22

kedves emailcím:)

szerintem úgy értendő, hogy a készlet nagysága és a készlet gazdasági kitermelhetősége. Az más kérdés, hogy a kifejezés maga meglehetősen faramuci, bár talán értelmezhető úgy, hogy a készlet kitermelhetőségének mértéke a gazdasági szektorban (és nem mondjuk az erkölcsi hasznosság). Egy kicsit amolyan "irodalmi vers" típusú a kifejezés (és a pénisz is egy fallikus szimbólum - copyright Umberto Eco)
Én csupa nagybetűkkel írnám!
Sanya: Ha komoly: Nem, mert az "egy" és az "az", nem ugyanazt a funkciót tölti be, tekintve, hogy az egyik határozott, a másik meg határozatlan névelő, ugyebár.

Ha nem volt komoly, akkor :)
Kezd művészetté válni a helyesírás.
Talán egyszerűsíteni kéne a szabályokon.
szerintem villámgyorsan meg lehet nézni interneten
"Lehetséges azonban egy olyan fesztivál típusú rendezvény is, aminek az a neve, hogy Nekeresdi Bogrács"

Kérlek, homályosíts fel, hogy itt az "ami"
a) helyes (ne kezdjünk ezredszer rágódni azon, hogy ez mit jelent, kösz...), és én rosszul tudtam (és kérek magyarázatot is, hogy akkor mikor "ami", mikor "amely" :-),
b) vagy helytelen, és upsz-bocsi-márjavítomis – mondja don B,
c) vagy helytelen akadémiailag, de mi most kötetlenek vagyunk, mert blog, és mi csináljuk a jövő AkH-ját.

Köszi! (Tényleg érdekel, mert nekem szinte ami-re hajlana a nyelvem, és ráadásul rémlik, hogy mintha egyszer valahol olvastam volna valamit, hogy "olyan"-t tartalmazó tagmondat után "ami" áll, de mások már megmondták nekem, hogy á, ez hülyeség, de most meg tőled elbizonytalanodtam, hogy lehet, hogy mégse.)

Márk
"(Az ilyeneket hívom magamban hegyimentőkutya-kérdésnek, és imádom őket. Kedves érdeklődő, ezt a karaktersort százféleképpen lehet leírni – és mindet meg tudom magyarázni. Abban nem vagyok biztos, hogy a kérdező is imádja-e a választ.)"

én mindenesetre nagyon jót mosolyogtam rajta :)
süti beállítások módosítása